Oficjalna strona Facebook Gminy Świeszyno

• 6
  • 7
  • 8

Słuchacze SUTW Gminy Świeszyno na Ziemi Kaszubskiej…

Jak pisał Ralph Waldo Emerson: „Nie podążaj tam gdzie wiedzie ścieżka. Zamiast tego pójdź tam gdzie jej nie ma i wytycz szlak”. Zgodnie z tym mottem słuchacze Stowarzyszenia Uniwersytet Trzeciego Wieku wybrali się na kolejną wycieczkę - tym razem na Ziemię Kaszubską

Około 10 rano w sobotę 21 września dotarliśmy do Bytowa, gdzie po krótkim spacerze po rynku głównym udaliśmy się do Muzeum Zachodnio kaszubskiego. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od parteru, na którym znajduje się stała ekspozycja etnograficzna poświęcona kulturze materialnej Kaszubów Bytowskich. Z ostatniej z sześciu sal tej wystawy weszliśmy krętymi ceglanymi schodami na pierwsze piętro. Znajdowała się tam ekspozycja o charakterze historycznym, nawiązująca do czasów krzyżackich oraz panowania Gryfitów na ziemi bytowskiej.

Po opuszczeniu Bytowa udaliśmy się do Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, gdzie zobaczyliśmy halę na parowozy, sale wystawowe, lokomotywy, wagony, parowozy i urządzenia torowe na wolnym powietrzu. Największą atrakcją i najwięcej frajdy naszym słuchaczom sprawiła jednak przejażdżka drezyną.

Ostatnim punktem planu wycieczki w sobotę było Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku. Tam trzeba przyznać trafiliśmy na wspaniałą przewodniczkę Jolę, która w fantastyczny sposób przybliżyłam nam historię niepowiązanych ze sobą obiektów, z różnych dziedzin. Spore wrażenie na naszych słuchaczach wywarł Dom Sybiraka przywieziony z Irkucka, wystawa zdjęć obrazujących surowe życie zesłańców, rekonstrukcja bunkru TOW „Gryf Pomorski”, w którym można było przeżyć „prawdziwy” nalot dzięki specjalnym efektom akustycznym, czy też dom powstańca z Adampola.

Drugiego dnia wycieczki zwiedzanie rozpoczęliśmy od XVIII-wiecznego dworku w Będominie, małej miejscowości położonej nieopodal Kościerzyny, w którym urodził się twórca hymnu narodowego Józef Wybicki. Obecnie mieści się tam jedyne na świecie Muzeum Hymnu Narodowego.

Ostatnim punktem wycieczki słuchaczy SUTW Gminy Świeszyno był skansen we Wdzydzach, czyli Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny we Wdzydzach Kiszewskich. Znajduje się tam ponad 50 budynków charakterystycznych dla wiejskiego krajobrazu Kaszub, Kociewia i Borów Tucholskich z okresu od XVII do XX wieku. Akurat w tym samym czasie na terenie skansenu trwały obchody Dnia Ziemniaka, więc to było jedyne miejsce, które zwiedzaliśmy w sposób indywidualny. Każdy z uczestników wycieczki otrzymał mapę całego terenu i sam mógł zwiedzać wybrane przez siebie obiekty. Po obiedzie, który mieliśmy zorganizowany na terenie skansenu udaliśmy się w drogę powrotną do naszej gminy.

W ten aktywny sposób słuchacze SUTW Gminy Świeszyno pożegnali wakacje i już z niecierpliwością oczekują inauguracji roku akademickiego, który będzie miał miejsce 9 października. Serdecznie zapraszamy, bo „nie starzeje się ten, kto nie ma na to czasu”.